Alla inlägg den 21 juni 2012

Av Lotta - 21 juni 2012 21:43

Så var de två dagarna i Göteborg över.

Det har varit mentalt påfrestande. Igår gjordes det en datortomografi av Moas lungor och idag träffade vi doktorn. Han hade läst Moas journaler från det senaste året. Och vi fick fylla i med info från hur det varit resten av hennes liv. Doktorn gick även grundligt igenom resultatet från röntgen igår. Han visade oss bilderna och frågade om han kunde prata öppet och ärligt inför Moa. Det fick han och då sa han att det inte ser bra ut. Lungorna är skadade och det kommer inte bli bättre, tvärtom.


Hennes lungkapacitet idag var 39 %. Det var inga muntra besked men samtidigt så var det bara en bekräftelse på vad vi redan visste.


Det som kändes positiv idag var att doktorn vill att utredningen drar igång redan nu. Det blir en massa prover, fystest, ultraljud på hjärta och lever, njurprover mm mm. Detta ska göras nu i sommar i Lund eller Kristianstad.


I Augusti blir vi kallade tillbaka till Göteborg för ytterligare tester och läkarmötet och träff med transplantationsenheten. Därefter tas det beslut om Moa ska ställas på väntelista för nya lungor.


Det har varit intensiva dagar, mycket att ta in och smälta. Mycket att processa och mycket att försöka acceptera. Nu får vi försöka bena upp allt och ta en sak i taget.


Vi fick vissa saker att börja jobba med redan nu som ska underlätta det som komma skall.

Bl.a måste Moa öka i vikt så vi får be dietisten hjälpa oss att lägga upp en plan för sondmat även dagtid.

Utöver det är det bra om hon kan återfå lite muskelmassa som hon tappat och, så klart, hela tiden jobba för att hålla lungorna så rena och slemfria som är möjligt med andningsgympa, inhalationer och intravenösa antibiotikakurer.


Moa själv är positiv till ett liv med nya lungor. När jag frågar henne vad hon vill göra när hon inte längre kommer vara så begränsad av sin sjukdom svarar hon att hon vill kunna sova över hos kompisar. Som det är nu så är det inte genomförbart med tanke på inhalationer och mediciner som ska fixs och trixas med, syrgaskoncentratorn och sondmaten som är påkopplat varje natt mm mm.


Hon är en kämpe min Moa. En positiv och humoristisk sådan. Tur jag har henne.



/ Lotta


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards