Direktlänk till inlägg 28 augusti 2012

Första dagen på transplantationscentrum avklarad

Av Lotta - 28 augusti 2012 21:09

Igår kom Moa och jag hit till Göteborg. Vi checkade in på hotell Panorama. Har fått en egen liten minisvit med bubbelbad.
Vi började med att tömma minibaren..... I och för sig så ställde vi bara ut sakerna för att få plats med Moas alla mediciner som måste stå kallt.


På kvällen gick vi och handlade lite godsaker och andra förnödenheter sedan hängde vi på rummet och hade picknic hela kvällen.


Moa sov gott i natt och det är det viktigaste. Själv somnade jag först efter klockan fem imorse. Klockan ringde 06.00 men då sov jag så gott att jag inte vaknade förrän 06.45 Då blev det lite halvpanik. Vi hade plötsligt bara 1,5 timmar på oss för att vakna, göra vid oss, äta och Moa skulle inhalera.
Men vi hann. 08.15 hoppade vi in i taxin som tog oss till Sahlgrenska sjukhuset.


Blev väl omhändertagna när vi kom till avd. 138. Två sjuksköterskor som var trevliga, varma och proffsiga i sitt sätt tog hand om oss hela dagen.


Det togs blodprover, gavs information och gjordes ankomstsamtal (bild 1).


Sedan var det dags för blåsprov. Moa blåste hej vilt (bild 2)


Plötsligt var klockan lunch. Moa fick potatismos och köttbullar. Jag hittade en pastasallad med falafel. Moa festade till det hela med en smaskig efterrätt i form av en snickerskaka.


Klockan 13.00 skulle vi vara på nästa ställe. Tyvärr var transportpersonalen inställda på vintertid så de kom 13.50, vilket ledde till att vi var en hel timme försenade till nästa anhalt.


Väl på plats togs det en artäriell blodgas, ett blodprov som tas i en artär i handleden för att kontrollera hur det står till med utvädringen av koldioxid från blodet. Moa gillade det inte. Men tog sig igenom det med bravur (bild 3).


Efter blodprovet så var det gångprov. Moa fick gå mellan två uppställda koner i en korridor i 6 minuter. Samtidigt mättes puls och saturation. Mätinstrumentet sattes fast i pannan på henne och hon såg ut som en ninja (bild 4).


Sista punkten för dagen på Sahlgrenska var samtal med en doktor från transplantationsenheten.
Hon hade en del frågor att ställa och sedan lyssnade, klämde och kände hon.
Hon berättade oxå att på torsdag mellan 15 och 16 har hon och hennes kolleger konferens och då ska man gå igenom Moas ärende.


Så efter 16.00 på torsdag får vi besked på om Moa accepteras för lungtransplantation eller ej.


Ikväll har Moa och jag käkat god mat, vilat, ätit godis, myst. Nu semi-kollar vi Robinson.


Hoppas på att vi båda sover gott inatt. Imorgon väntar samtal med kurator, ultraljud hjärta och lungröntgen.


/ Lotta


 
 
Delicia

Delicia

28 augusti 2012 21:20

Duktiga Moa!!! minns alla dessa tester blev en del under veckan den Torsdagen 21/10 - 2010 kl 15:45 kommer jag alltid att minnas Kärlek & Ljus till er <3

http://enkampomattandas.blogspot.com

Lotta

28 augusti 2012 21:31

Torsdagen 30/8 - 2012 kl ca. 16.00 kommer jag nog alltid minnas framöver.

Kattis var inne en snabb snabb runda idag och sa hej. Vi hälsade henne från dig. Hon såg glad och lite rörd ut. Hon tackade så mycket för hälsningen.

Kram på dig Delicia

 
Ingen bild

Wendela o Morfar

29 augusti 2012 08:22

Vi beundrar er, håller tummarna och ber till Gud...Pussar o kramar från oss två gamlingar...

Lotta

29 augusti 2012 09:09

Tack. P&K

 
Äppelblom

Äppelblom

29 augusti 2012 08:59

Vill bara önska lycka till!

http://skogsvandring.blogspot.com

Lotta

29 augusti 2012 09:08

Tack så mycket!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 17 augusti 2013 11:39


Nu i dagarna fyllde Moas lungor 8 månader. Det fick mig att reflektera lite extra. 8 månader är ca 240 dagar. Det är både en lång tid och ingen tid alls. Jag kom att tänka på vad Moas nya lungor gett henne, mig, familjen, alla nära och kära. ...

Av Lotta - 17 juni 2013 10:45

Det har, som ni kanske märkt, inte blivit mycket av mitt bloggande den senaste tiden. Det har sina naturliga orsaker. Bloggen har fungerat som ett redskap med många funktioner. Bland annat har den varit värdefull för att sprida information till nära...

Av Lotta - 25 maj 2013 18:09

Sitter på barnakuten i Kristianstad. Med Vilmer. Det har aldrig hänt innan. Jag har varit här otaliga gånger genom åren med Moa men aldrig med Ville. Faktum är att Ville aldrig varit sjuk så att vi behövt uppsöka sjukhus eller vårdcentral ens. ...

Av Lotta - 4 maj 2013 12:17

Våren är kommen till Skåne. Det är så skönt. Jag njuter av att kunna dricka morgonkaffet på altanen i solen. Ungarna springer ut utan att behöva pälsa på sig en massa. Befriande. Moa mår bra. Vi vänjer oss mer och mer vi det nya livet som på det ...

Av Lotta - 23 april 2013 21:20

Ja.... kan ni gissa vad den gemensamma nämnaren till bildcollaget???? Japp, gluten är svaret. Moas doktor från Göteborg ringde henne idag. Hon meddelade att Moa får börja prova äta mat med gluten. Hon ska vara lite försiktig men får prova si...

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards