Alla inlägg den 20 oktober 2012

Av Lotta - 20 oktober 2012 19:54

Idag är det 1 år sedan Moa fick sin knapp (gastrostomi) inopererad i magen. Det firar vi med tårta. Så klart är det Moa själv som bakat.

Knappen har verkligen underlättat för oss. Moa får sondmat varje natt. Då och då när hon mår dåligt så får hon även sondmat på dagtid.
Det är skönt att slippa allt tjat i och kring matsituationerna. Skönt för henne och skönt för mig.

Moa har aldrig varit stor i maten och nuförtiden är hon mindre sugen på mat än någonsin. Just därför är det skönt att veta att hon har sondmaten som ett komplement.

När hon väl fick knappen så var det efter en långdragen "operation övertalning". Moa ville inte ha den alls. Men gick till slut med på det.
Idag tycker hon att det är ett av de klokaste beslut hon tagit.

Hon har växt både på längden och bredden senaste året efter att ha stått still i tillväxten under flera år tidigare.
Så nu firar vi som sagt med en riktigt snygg och god tårta.

I övrigt har vi tillbringat en del tid på gymmet idag som oxå firar 1 år. Jag tränade inget eftersom mitt knä hoppade ur led igår.
Men jag var med i en utlottning bland medlemmarna och vann en vacker orkidé.
Martin var med och tävlade i femkampen. Där var grenar såsom dra en bil, välta traktordäck, springa med bildäck uppför en kulle mm.
Han kämpade väl och kom fyra.

Imorgon ska jag linda knät hårt. Sen blir det både 50 min indoorwalking och direkt efter det 5 km på löpbandet.
Ida och jag tränar inför tjejmilen 2013. Nästa vecka planerar vi öka till 6 km.

/ Lotta

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards