Alla inlägg den 31 oktober 2012

Av Lotta - 31 oktober 2012 18:00

Moa min Moa


Du är klokare än de flesta snart 15-åringar jag känner.


På facebook cirkulerar just nu hemliga meddelande som går ut på att kvinnor ska lägga upp kryptiska statusuppdateringar om att de ska åka till olika platser olika lång tid.

Syftet med dessa meddelande är att öka medvetenheten om bröstcancer. Kvinnorna ska därefter inte berätta för nyfikna män som undrar över deras mystiska statusuppdateringar.

Det är inget ont i detta, även om jag inte riktigt förstår vad det ska göra för skillnad.



Moa har idag uppdaterat sin statusrad på facebook med följande meddelande: 


"Jag ska så långt härifrån som möjligt i vem vet hur länge? Tills folk slutar med dessa dumheterna... -.-"
 
Därefter har hon förklarat vad hon menar med följande text:
 
"Var är månaden för lungsjuka? Var säljs dom lila banden? Hur många vet vad cf (cystisk fibros) är och hur det påverkar livet? Inte många, men alla vet vad bröstcancer är (förutom männen för dom får vi inte berätta om våra statusar för). -.-'
Vill ni öka medvetenheten? Fine! Ha en rosa bandet gala men ingen fattar vad du menar när du skriver "jag ska till Bahamas i åtta månader." Det hjälper inte!"

"Borde egentligen skriva: jag ska ingenstans i jag vet inte hur länge för jag är på en lungtransplantions lista...."
 
                         _____________________________________________________________________________
 
 
Jag känner min Moa och vet att hon har ett stort hjärta som månar om alla sjuka. Många gånger har hon haft synpunkter om andra som varit sjuka och hur synd det är om dem, och hur hon sällan klagar över sitt eget lidande. Men jag förstår också det som väcks när man själv har en sjukdom som folk knappt ens kan stava till.
Så klart är det bra att Cystisk Fibros är en ovanlig sjukdom. Vi önskar ingen den! Och ändå kan man önska sig mer medventenhet. Att fler skulle förstå värdet i att ta ställning i donationsfrågan.
 
Moa väntar sedan 30 augusti 2012 på två nya lungor. Det är en väntan som är dryg. Det är en kamp för varje andetag. Det är ett hämmat tonårsliv som l'ängtar efter vanliga saker. Det är en väntan på att någons lungor ska rädda livet på min dotter.
 
Ja, som vanligt lite av ett förvirrat inlägg. Skyller idag på att jag faktiskt är sjuk. Känns som om jag håller på att brinna upp inne i mitt huvud.
 
Sköt om er!
 
/ Lotta
 
 
 

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards