Direktlänk till inlägg 31 oktober 2012

"Jag ska så långt härifrån som möjligt i vem vet hur länge? Tills folk slutar med dessa dumheterna... -.-"

Av Lotta - 31 oktober 2012 18:00

Moa min Moa


Du är klokare än de flesta snart 15-åringar jag känner.


På facebook cirkulerar just nu hemliga meddelande som går ut på att kvinnor ska lägga upp kryptiska statusuppdateringar om att de ska åka till olika platser olika lång tid.

Syftet med dessa meddelande är att öka medvetenheten om bröstcancer. Kvinnorna ska därefter inte berätta för nyfikna män som undrar över deras mystiska statusuppdateringar.

Det är inget ont i detta, även om jag inte riktigt förstår vad det ska göra för skillnad.



Moa har idag uppdaterat sin statusrad på facebook med följande meddelande: 


"Jag ska så långt härifrån som möjligt i vem vet hur länge? Tills folk slutar med dessa dumheterna... -.-"
 
Därefter har hon förklarat vad hon menar med följande text:
 
"Var är månaden för lungsjuka? Var säljs dom lila banden? Hur många vet vad cf (cystisk fibros) är och hur det påverkar livet? Inte många, men alla vet vad bröstcancer är (förutom männen för dom får vi inte berätta om våra statusar för). -.-'
Vill ni öka medvetenheten? Fine! Ha en rosa bandet gala men ingen fattar vad du menar när du skriver "jag ska till Bahamas i åtta månader." Det hjälper inte!"

"Borde egentligen skriva: jag ska ingenstans i jag vet inte hur länge för jag är på en lungtransplantions lista...."
 
                         _____________________________________________________________________________
 
 
Jag känner min Moa och vet att hon har ett stort hjärta som månar om alla sjuka. Många gånger har hon haft synpunkter om andra som varit sjuka och hur synd det är om dem, och hur hon sällan klagar över sitt eget lidande. Men jag förstår också det som väcks när man själv har en sjukdom som folk knappt ens kan stava till.
Så klart är det bra att Cystisk Fibros är en ovanlig sjukdom. Vi önskar ingen den! Och ändå kan man önska sig mer medventenhet. Att fler skulle förstå värdet i att ta ställning i donationsfrågan.
 
Moa väntar sedan 30 augusti 2012 på två nya lungor. Det är en väntan som är dryg. Det är en kamp för varje andetag. Det är ett hämmat tonårsliv som l'ängtar efter vanliga saker. Det är en väntan på att någons lungor ska rädda livet på min dotter.
 
Ja, som vanligt lite av ett förvirrat inlägg. Skyller idag på att jag faktiskt är sjuk. Känns som om jag håller på att brinna upp inne i mitt huvud.
 
Sköt om er!
 
/ Lotta
 
 
 
 
 
Ingen bild

linda

31 oktober 2012 18:36

Bra skrivit Moa håller med till fullo. Du har ett hjärta av guld. Hoppas livet är bra för henne . Kramar från mig

Lotta

1 november 2012 10:52

Tack!
Kram.

 
Ingen bild

Camilla Nathell

31 oktober 2012 19:08

Så sant det du skriver Lotta! Och visst är Moa en klok ung dam. Jag beundrar hennes styrka, och din också. Många kramar Camilla

Lotta

31 oktober 2012 19:15

Tack Camilla. Kanske beror en del av hennes klokhet på att hon umgåtts mycket med "Nathellarna" ;)
Kram.

 
Ingen bild

Anna

31 oktober 2012 19:11

Så fint ni skriver du och Moa <3 ....jag håller med henne, var säljs de lila banden ? skulle gladeligen köpa fler för att öka medvetenheten hos våra medmänniskor...Är själv mamma till en pojke på 17 som just fått sin diagnos ....ta hand om er kram

Lotta

31 oktober 2012 19:13

Hej Anna. Tack för dina fina ord.
Hoppas din pojk mår okey. Sköt om er!
Kram.

 
Ingen bild

Angelica

31 oktober 2012 19:42

detta känns mer i mitt hjärta än orkanen s här i usa. Blir otroligt imponerad av Moas ord. kram ♡

Lotta

31 oktober 2012 20:13

Det var inte lite det Angelica. Tack.
Mina tankar går till dig over there.
Var rädd om dig och blås inte bort.
Kram.

 
Ingen bild

Maria

31 oktober 2012 20:19

Hej!
Facebooks ytlighet ger fadd smak i munnen när livet är tufft. Det behövs någon som står pall för det tuffa för att vara en riktig vän. Jag förstår att ni har det jobbigt och Moa verkar vara en riktig kämpe med distans till fånerierna på FB och att det inte gör någon reell skillnad för nå´n. Hoppas ni får ett besked snart!
Maria
http://medelaldersbloggaren.bloggplatsen.se/

Lotta

31 oktober 2012 20:40

Tack för dina ord Maria. Ja hon är en kämpe ut i fingerspetsarna.

 
Lena

Lena

31 oktober 2012 22:16

Hej Lotta mitt namn är Lena jag har cf och jag är 29 år och har två barn en på 4 år snart och en liten bebis på tre veckor :) jag tycker det är kul och prata med andra som har cf eller deras föräldrar se hur dom har det med mera :)

mvh Lena

http://isabellemariell.blogg.se

Lotta

31 oktober 2012 22:22

Hej Lena.
Tråkigt att du har CF men gott att höra att du har två små barn. Hoppas du mår okey?!
Jag har gärna kontakt med fler personer som har med CF att göra. Man kan ha många erfarenheter att dela med varandra.

Adda mig på Facebook Lotta Liselott Eliasson om du känner för det :)

Sköt om dig!

 
Ingen bild

Martina

1 november 2012 10:00

Underbara Moa <3
Kramar till er i massor

Lotta

1 november 2012 10:52

Kram Martina!

 
Ingen bild

Morfar

2 november 2012 17:28

Moa är "a hero"
Jag beställer två armband till oss!
Pussar o kramar!
W.hälsar

Lotta

2 november 2012 17:41

Visst är hon. Armband kommer.
P & K

 
Ingen bild

Martina Björneskog

18 december 2012 08:56

Så himla bra sagt Moa. Instämmer i vart ända ord <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 17 augusti 2013 11:39


Nu i dagarna fyllde Moas lungor 8 månader. Det fick mig att reflektera lite extra. 8 månader är ca 240 dagar. Det är både en lång tid och ingen tid alls. Jag kom att tänka på vad Moas nya lungor gett henne, mig, familjen, alla nära och kära. ...

Av Lotta - 17 juni 2013 10:45

Det har, som ni kanske märkt, inte blivit mycket av mitt bloggande den senaste tiden. Det har sina naturliga orsaker. Bloggen har fungerat som ett redskap med många funktioner. Bland annat har den varit värdefull för att sprida information till nära...

Av Lotta - 25 maj 2013 18:09

Sitter på barnakuten i Kristianstad. Med Vilmer. Det har aldrig hänt innan. Jag har varit här otaliga gånger genom åren med Moa men aldrig med Ville. Faktum är att Ville aldrig varit sjuk så att vi behövt uppsöka sjukhus eller vårdcentral ens. ...

Av Lotta - 4 maj 2013 12:17

Våren är kommen till Skåne. Det är så skönt. Jag njuter av att kunna dricka morgonkaffet på altanen i solen. Ungarna springer ut utan att behöva pälsa på sig en massa. Befriande. Moa mår bra. Vi vänjer oss mer och mer vi det nya livet som på det ...

Av Lotta - 23 april 2013 21:20

Ja.... kan ni gissa vad den gemensamma nämnaren till bildcollaget???? Japp, gluten är svaret. Moas doktor från Göteborg ringde henne idag. Hon meddelade att Moa får börja prova äta mat med gluten. Hon ska vara lite försiktig men får prova si...

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards