Alla inlägg den 1 december 2012

Av Lotta - 1 december 2012 12:33

Så var det december - julmånad.
Klockan ringde 7.45 Upp, dra på sig träningskläder, ut, skrapa rutorna, hämta Ida, 50 min indoorwalking, 4 km löpband, 10 min crosstrainer.


Nu sitter jag i min favoritfåtölj. Har precis avnjutit en smörgås med julskinka och senap.


Imorgon fyller Moa 15 år. Oj, vad tiden går. Jag minns den dagen hon föddes. Solen sken från klarblå himmel och marken var gnistrande vit.


Förlossningen tog ca 4 lagom timmar. Efter att ha gått över 14 dagar så kändes det verkligen befriande att få ut henne. Hon var det vackraste jag hade sett. 3970 gram fulländad varelse.


Jag visste inte att hon var sjuk då. Cystisk Fibros föds man med. Men beroende på symtom så tar det olika lång tid innan man upptäcker det.


Med facit i hand så ser jag att Moa uppvisade symtom tidigt.
Alltid hungrig, åt som en Shetlandsponny, vattentunt bajs, långsam tillväxt. Men hon log nästan alltid.
På BVC sa man: glada barn är friska barn.


När hon var 6 månader höll vi på att förlora henne. Hon var undernärd, kräktes hela tiden, hade så ont i sin lilla mage, växte inte men hon log. Jag oroade mig.
På BVC sa man: glada barn är friska barn....


På trettonde våningen på sjukhuset i Kristianstad tre veckor efter akut inläggning fick hon diagnosen.
Jag hade aldrig hört talas om Cystisk Fibros - CF


Läkarna avrådde mig från att söka egen information eftersom den litteratur som fanns var gammal och missvisande.
Trots det tog jag mig till biblioteket (Google var inte så känt ännu, om det ens fanns?)
Det jag läste var läskigt. I böckerna stod: "ve det barn som smakar salt vid kyss på pannan, det är förhäxat och ska snart dö."
Det var ett gammalt ordspråk rörande CF-barn.
Jag grät länge.


Sedan gällde det att samla ihop sig igen.


Därefter har vi kämpat, alla i Moas omgivning och Moa själv.
Sjukgymnaster, assistenter, doktorer, dietister mfl. Otaliga sjukhusbesök, otaliga inläggningar, mängder av provtagningar, mängder av VAB-dagar, hundratals antibiotikakurer, tusentals tabletter, ytterligare sjukdomar (celiaki, astma, allergier och diabetes).


Vi kämpar varje dag. Och vi är tacksamma varje dag. Moa har gjort mig till den jag är. Tacksam för livet och ödmjuk inför dess bräcklighet.


Imorgon fyller hon 15 och jag vet vad jag önskar henne.


/ Lotta


Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards