Alla inlägg den 16 december 2012

Av Lotta - 16 december 2012 21:33

Vi fick ett litet bakslag här idag. Moa hade en inre blödning och förlorade ganska mycket blod.

Dom tvingades öppna bröstkorgen igen på henne och det tog 3 timmar innan dom hade stoppat läckagen.

Nu är hon ordentligt nersövd. Kommer att vara det hela natten.

Lungorna funkar bra och hon blöder inte.

Jag har fått order om att vila så det ska jag försöka göra.

Imorgon är en ny dag.

/ Lotta

Av Lotta - 16 december 2012 09:14

En snabb uppdatering.
Kirurgen ringde. Operationen är klar. Moa har nu två nya fungerande lungor i sin kropp.

Själva ingreppet var till en början lite trassligt. Man gick först in via sidan av bröstkorgen på henne. Men pga alltför mycket slem så kunde dom inte ventilera henne. Därför valde man att öppna upp bröstbenet och gå in framifrån. Hon blev kopplad till en hjärt-lungmaskin och sedan kunde dom jobba på.
Kirurgen sa att det var bra att lungorna kom nu.

Hon har precis kommit till TIVA (thorax intensivvårdsavdelning). Jag har inte fått träffa henne ännu. Hon är nersövd och kommer att vara det ett tag till.

Jag vill bara se henne och höra henne andas.
I 15 år har hon kämpat. Inatt fick hon ett nytt liv.

Jag kan inte med ord beskriva min tacksamhet. Donatorn och dess familj kommer för alltid ha en plats i mitt hjärta. Tänk att i deras svåra stund och sorg besluta sig för att hjälpa någon annan att leva. Det är otroligt!!!

Tack gode Gud för att du hjälpte mig genom den längsta natten i mitt liv. Tack för att du håller Moa i din hand.

Tack alla vänner, alla som på ett eller annat sätt funnits hos oss inatt.

Tack min älskade Martin. Tack Jörgen och Rebecka.

Lotta

Av Lotta - 16 december 2012 01:03

Lördag 15/12 kl 19.30 ringde dom från transplantationscentrum.
Vi har ett par lungor till Moa, sa koordinatorn.


Det är bråttom sa hon oxå. Ambulansen kom med blåljus. Ilfart till Flygplatsen Sturup. Miniminiflygplan till Göteborg. Sjuktransport från flygplatsen till Sahlgrenska.


Moa bubblade av glädje och förväntan.


In på avdelning. Sätta nål, ta blodprover, duscha, ner på operation.


Dom försökte sätta ryggmärgsbedövning men det gick inte. Hon somnade 23.20 Hon är i trygga händer. Personalen såg utvilade och kompetenta ut.


En ensam jag leddes tillbaka till avdelningen. Jag gick förbi andaktsrummet men där var låst.


Sitter nu på avdelningen. Tänker på donatorn och dess anhöriga. Är oerhört tacksam för att man tagit ställning och valt att donera.
Ni ger min Moa en möjlighet att leva. Jag kommer alltid vara tacksam.


Nu vill jag bara att klockan ska gå. Jag har många timmar framför mig.


Vill tacka alla som är med oss i tanken. Har ni någon att be till så uppskattar jag det. Håll era tummar och tår.


Jag ska göra vad jag kan för att hålla er uppdaterade.


Bilden är på en taggad nyduschad Moa. Min älskling, min hjältinna, min dotter.


Lotta

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards