Direktlänk till inlägg 23 december 2012

Lillejulafton

Av Lotta - 23 december 2012 11:55

Idag fyller Moas lungor en vecka. Tiden har gått otroligt fort. Men så har det hänt väldigt mycket oxå.
För en vecka sedan låg hon nersövd på TIVA. Hon blödde mycket och skulle snart in på omoperation.
Idag sitter hon i sin fåtölj. Har precis fått in en portion knaperstekt bacon med ris och skirat smör.
Snacka om kontraster!

Igår drogs två av de tre dränen. Moa tyckte det var obehagligt men det gjorde inte särskilt ont.

Inatt och idag har hon haft väldigt ont i såren från de dragna dränen. För en stund sedan fick hon lite extra morfin så nu är hon både smärtstillad och glad (läs hög).

Det tredje dränet kommer tyvärr inte dras idag, det har kommit för mycket sårvätska för att dom ska våga dra det. Moa tog beskedet med ro. Det enda som är tråkigt är att hon fortfarande är låst på rummet.
Men.... Det som väntar på något gott....

Idag kommer Rebecca hit. Det ser vi fram emot.

Julafton imorgon. Denna julen kommer vi aldrig glömma. Det kommer kännas tungt att familjen inte kan vara samlad men anledningen gör det värt det så klart.

Jag sänder åter en tanke till donatorn och de närstående. För dom kommer troligen julen oxå bli oförglömlig fast av annan anledning. Det gör ont i hjärtat att tänka på dom. Hoppas innerligt att dom i all sin sorg även kan känna en gnutta glädje över att andra fått ta del av organen och att det gjort avgörande skillnad för deras liv.

God lillejulafton på er alla

/ Lotta

 
 
Ingen bild

morfar

23 december 2012 12:44

Den bilden vill jag ha!
Kramar och häls Rebecka!

Lotta

23 december 2012 14:44

Jag mailat den pappa.
P&K

 
Pagmyrskan

Pagmyrskan

23 december 2012 14:38

Har följt er resa sen Lena G skrev om den på Facebook eller om det var bloggen, kan ju kvitta.

Styrkekram till er alla.

http://www.pagmyrskan.com

Lotta

23 december 2012 14:45

Tack så mycket
God jul.

 
Ingen bild

Barnavdelningen CSK

23 december 2012 15:27

HEJ Moa! Vad glada vi blir när vi ser dig så pigg! Du ser strålande ut!
Vi tänker på dig!
God Jul och gott nytt år! Hälsa familjen!
Carl, Lotta och resten av brudarna på barnkliniken.

Lotta

23 december 2012 15:58

Moa säger: vad glad jag blir att ni tänker på mig. Jag mår hyfsat bra. Jätteglad över mina nya lungor. Längtar efter att få komma och hälsa på er med mina nya lungor.
Hoppas ni oxå får en bra jul.
Mamma hälsar till er alla.
Kraaaaaam.

 
Ingen bild

Kerstin

23 december 2012 15:29

Så gott att se Moa på den här bilden, det är som du skriver förunderligt hur mycket som kan hända på bara en vecka. Förra fredagen sa Moa på skolan att nu var hon trött på att inte må bra, och så kom telefonsamtalet dagen efter...
Jättemycket god jul på er!
Kerstin

Lotta

23 december 2012 16:00

Moa säger: jag är så glad att jag hann komma till skolan och träffa er alla innan det blev dax för detta. Nu dröjer det ju ett tag innan jag kommer tillbaka.
Önskar dig en riktigt god jul.
Mamma hälsar.

 
Ingen bild

Sannepanne

23 december 2012 17:40

Du är vacker även med nya lungor min Idol.God Jul på er båda och jag förstår att detta är den allra allra bästa julklappen någonsin för er båda...även för oss!!!:-))) Jag fattar fortfarande inte...men är ju lite trög ibland...hahaha...Saknar er fruktansvärt mycket!!! Puss på pannan

Lotta

23 december 2012 18:04

God jul Sannepanne. Ja, lite trög är du allt.... Nääää skojar bara.
Saknar er oxå.
Pussapussa.

 
Ingen bild

Lillan

23 december 2012 18:32

Så glad man blir av detta fina foto! ....fortsätt pigga på dig Moa. Tack Lotta för att vi får följa er:-)

Lotta

23 december 2012 22:52

Tack för att du följer oss Lillan.
Kram.

 
Ingen bild

Sudden

23 december 2012 18:39

Moa ser ju helt fantastisk ut. Härligt det går framåt. Ta väl hand om er på julafton. Kramar o God jul från Sudden

Lotta

23 december 2012 22:52

Var rädd om köksinredningen imorgon Sudden ;)
Kram och god jul!!

 
Ingen bild

Maria

23 december 2012 20:17

Hoppas på en dränfri juldag eller annandag :-) Önskningar kalibreras i sanning efter hälsan.

God Jul!

Lotta

23 december 2012 22:53

Tack Maria.

God jul!!

 
Ingen bild

Tina

23 december 2012 23:34

Hej på er
Halkade in på din blogg efter ditt inlägg på MOD...
Eftersom jag också har en dotter som föddes med CF och som blev uppsatt på väntelista för nya lungor...
Tyvärr fanns inga för henne och hon dog 2006 efter att ha väntat i över två år...
Det är alltså med blandade känslor jag läser er resa...
Naturligtvis är jag glad över att en ung tjej får en ny chans till livet och önskar henne all lycka i framtiden...
Samtidigt undrar jag förstås hur livet hade varit för oss om min dotter fått samma chans......
Ta hand om varandra och God Jul och många goda nya år i framtiden...
Kram
Tina

Lotta

24 december 2012 08:26

Hej Tina.

Det smärtar att läsa att din dotter inte fick samma chans som Moa. Jag beklagar verkligen.

Det går inte att föreställa sig den sorgen.

Jag är så otroligt tacksam och lyckligt lottad att Moa hann få sina lungor i tid. Och att vi inte behövde vänta allt för länge.

Jag gör vad jag kan för att så många som möjligt ska uppmärksamma vikten av att ta ställning och registrera sin önskan gällande organdonation.

Ingen ska behöva dö i väntan på organ.

Jag önskar dig och dina nära en god jul och din dotter finns i mina tankar.

Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 17 augusti 2013 11:39


Nu i dagarna fyllde Moas lungor 8 månader. Det fick mig att reflektera lite extra. 8 månader är ca 240 dagar. Det är både en lång tid och ingen tid alls. Jag kom att tänka på vad Moas nya lungor gett henne, mig, familjen, alla nära och kära. ...

Av Lotta - 17 juni 2013 10:45

Det har, som ni kanske märkt, inte blivit mycket av mitt bloggande den senaste tiden. Det har sina naturliga orsaker. Bloggen har fungerat som ett redskap med många funktioner. Bland annat har den varit värdefull för att sprida information till nära...

Av Lotta - 25 maj 2013 18:09

Sitter på barnakuten i Kristianstad. Med Vilmer. Det har aldrig hänt innan. Jag har varit här otaliga gånger genom åren med Moa men aldrig med Ville. Faktum är att Ville aldrig varit sjuk så att vi behövt uppsöka sjukhus eller vårdcentral ens. ...

Av Lotta - 4 maj 2013 12:17

Våren är kommen till Skåne. Det är så skönt. Jag njuter av att kunna dricka morgonkaffet på altanen i solen. Ungarna springer ut utan att behöva pälsa på sig en massa. Befriande. Moa mår bra. Vi vänjer oss mer och mer vi det nya livet som på det ...

Av Lotta - 23 april 2013 21:20

Ja.... kan ni gissa vad den gemensamma nämnaren till bildcollaget???? Japp, gluten är svaret. Moas doktor från Göteborg ringde henne idag. Hon meddelade att Moa får börja prova äta mat med gluten. Hon ska vara lite försiktig men får prova si...

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards