Direktlänk till inlägg 1 januari 2013

Årets första dag till ända.

Av Lotta - 1 januari 2013 23:52

1:e januari 2013.


Vaknade imorse och fixade till mig. Väckte Moa och såg till att hon fick sina mediciner.
Det är väldigt viktigt att medicinerna som ska motverka avstötning av lungorna tas vid samma tidpunkter varje dag.
Det är kl. 08.00 och 20.00 som gäller (+-15 minuter eller så). Konsekvenserna av försenade/missade doser är riskabla och alltså inte att leka med.


Hävde i mig lite kaffe och Moa åt frukost sedan somnade vi om!!!
Det är totalt olikt mig, jag gör aldrig så när vi är på sjukhus.
Jag sitter i princip "på vakt" dagarna i ända. Ser till att allt fixas med, att ingenting missas, att allt gås igenom, plockar, donar osv osv.
Men det konstiga nu är att det inte längre är så många praktiska saker att göra som det har varit innan.
Moa inhalerar till exempel inte längre. Hon kan göra det vid behov men idag har det inte behövts. Det gör att både hon och jag emellanåt drabbas av känslan "vad-är-det-som-fattas"???


I 14,5 år har inhalerat varje dag minst två gånger om dagen ofta tre. Sedan hon var 6 månader har hon gjort detta år ut och år in. Fatta så många timmar hon har lagt på det. Vad ska hon hitta på med all den tiden framöver???



Det hon har att göra nu är att följa sina uppgjorda träningspass för överkropp, ben och andning. Hon ska ta sina tabletter och hon ska äta.
Men det är liksom ingenting att jämföra med allt annat vi brukar behöva pyssla med när hon är inlagd.
Dessutom brukar hon ju alltid vara sjuk, hängig och trött. Så frisk och pigg som hon är nu kommer jag inte ihåg när hon var sist.


Känslan är obeskrivbar. Lycka är det närmsta jag kommer när jag tänker på det.


I eftermiddags satt vi länge och pratade med en kille och hans föräldrar. Killen fick nya lungor några dagar innan Moa.
Det var mycket trevligt och intressant att prata med personer som är i samma situation som vi. Dom vet vad vi går igenom och jag kan sätta mig in i delar av deras situation. Moa uppskattar oxå att se att hon inte är ensam om att ha det som hon har det. Som sagt, trevligt och intressant!


Kvällen har Moa och jag spenderat i sängen framför datorn och kollat på film.


Nu sover hon gott, i sin säng, på rygg, utan något slem, ingen hosta. Jag har svårt att sluta le.



/ Lotta

 
 
Ingen bild

camilla nathell

2 januari 2013 00:02

Vilken härlig start på det nya året! :)

Lotta

2 januari 2013 00:04

Ja, verkligen!

 
Ingen bild

Morbror Kent med familj.

2 januari 2013 00:02

<3

 
Ingen bild

Caroline E

2 januari 2013 01:28

Blir så glad när jag läser! Gott nytt år! Hälsa Moa många kramar!

Lotta

2 januari 2013 02:11

Gott nytt år Caroline!!
Kram.

 
Ingen bild

Lillan

2 januari 2013 06:24

Vilken omställning för er att byta livsstil, även om det så klart är med glädje:-), ni gör det. Ett lyckligt, glatt, härligt, underbart 2013 för er hela familjen. Kramar <3

Lotta

2 januari 2013 08:20

2013 kommer bli toppen!
Kram.

 
Ingen bild

Linda

2 januari 2013 07:55

Måste vara helt underbart. Har ju hört Moa när hon vilade så jag vet hur hon lät.
Är så glad att allt har hänt och att Moa är så pigg längtar tills jag får träffa henne.God fortsättning på det nya året kan bara bli bättre :)

Lotta

2 januari 2013 08:22

Ja, du vet ju hur det var! God fortsättning och hoppas vi ses snart.
Kram.

 
joanna

joanna

3 januari 2013 10:53

Som moster till den pojken ni har träffat på sjukhuset så vill jag bara skicka över en kram och önska er en god fortsättning på detta år.

http://www.humlansliv.blogspot.se

Lotta

3 januari 2013 12:28

Tack så mycket Joanna.
Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 17 augusti 2013 11:39


Nu i dagarna fyllde Moas lungor 8 månader. Det fick mig att reflektera lite extra. 8 månader är ca 240 dagar. Det är både en lång tid och ingen tid alls. Jag kom att tänka på vad Moas nya lungor gett henne, mig, familjen, alla nära och kära. ...

Av Lotta - 17 juni 2013 10:45

Det har, som ni kanske märkt, inte blivit mycket av mitt bloggande den senaste tiden. Det har sina naturliga orsaker. Bloggen har fungerat som ett redskap med många funktioner. Bland annat har den varit värdefull för att sprida information till nära...

Av Lotta - 25 maj 2013 18:09

Sitter på barnakuten i Kristianstad. Med Vilmer. Det har aldrig hänt innan. Jag har varit här otaliga gånger genom åren med Moa men aldrig med Ville. Faktum är att Ville aldrig varit sjuk så att vi behövt uppsöka sjukhus eller vårdcentral ens. ...

Av Lotta - 4 maj 2013 12:17

Våren är kommen till Skåne. Det är så skönt. Jag njuter av att kunna dricka morgonkaffet på altanen i solen. Ungarna springer ut utan att behöva pälsa på sig en massa. Befriande. Moa mår bra. Vi vänjer oss mer och mer vi det nya livet som på det ...

Av Lotta - 23 april 2013 21:20

Ja.... kan ni gissa vad den gemensamma nämnaren till bildcollaget???? Japp, gluten är svaret. Moas doktor från Göteborg ringde henne idag. Hon meddelade att Moa får börja prova äta mat med gluten. Hon ska vara lite försiktig men får prova si...

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards