Alla inlägg den 16 mars 2013

Av Lotta - 16 mars 2013 17:34

Tänk att det redan gått tre månader sedan Moa fick sina nya lungor.
Jag har en märklig känsla vad gäller tiden. Å ena sidan känns det som att det har gått hur fort som helst och å andra sidan känns det som det har gått minst sex månader. Konstigt.


Nåväl, tre månader med nya lungor i kroppen. Moa mår bra. Hon har ork och kraft. Hon är glad och hon har färg i ansiktet. Det går nästan inte att beskriva skillnaden tydligt nog.


I veckan var hon på sjukhuset i Kristianstad och bland annat så mättes lungfunktionen.
Sista året innan operationen låg hon kring 45-50 % lungkapacitet när hon mådde som bäst. Och när hon mådde som sämst så låg hon kring 25 %.
Nu har hon 70 (!!!) % lungkapacitet. Det är fantastiskt.


Imorgon åker vi till Göteborg för återbesök. Denna gången blir det förutom röntgen, blåsprover, sjuksköterske- och läkarbesök även bronkoskopi.
Då sövs Moa och man kikar ner i lungorna för att se hur det ser ut.


Vi ska dessutom träffa Martha från MOD (MerOrganDonation). Moa ska filmas när hon berättar sin historia. Den ska sedan ligga på MOD's hemsida. Spännande.


Idag har vi varit hemma hos mamma och myst. Hon hade gjort mössor som både Moa och Ville blev jätteglada över (se bild). Sen blev det lite shopping följt av middagsfix och nu soffhäng.


Tack till donatorn som gjorde det möjligt för Moa att må som hon gör idag. Tack!!!


Just det!! Moa har startat en blogg tillsammans med två andra tjejer som oxå har CF.
Gå gärna in och läs vad dom skriver. Det är kloka tjejer!!


wejustbreathe.blogg.se/ />




Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards