Direktlänk till inlägg 4 maj 2013

Härligt väder

Av Lotta - 4 maj 2013 12:17

Våren är kommen till Skåne. Det är så skönt. Jag njuter av att kunna dricka morgonkaffet på altanen i solen. Ungarna springer ut utan att behöva pälsa på sig en massa. Befriande.

Moa mår bra. Vi vänjer oss mer och mer vi det nya livet som på det hela taget är mycket lättare än hur vi hade det innan. Även om hon fortfarande har övningar att göra, mediciner att ta, återbesök på sjukhus, blodprovtagningar mm så är det en enkel match.
Den stora skillnaden för mig är att den konstanta oro jag burit inom mig i 15 år sakta men säkert börjar lösas upp. Helt plötslig vågar jag tänka och planera framåt. Jag vågar planera saker för mig själv. Tidigare har det varit svårt eftersom jag hela tiden fått vara beredd på att hon skulle bli sämre. Nu blickar jag framåt med ett annat lugn. Det är oxå befriande.

I veckan som gick kom Moas pappa hem från sitt äventyr. Då han gjort ett pilgrimsvandring från Lund till Jerusalem. Efter 5 och en halv månad fick Moa och han träffas igen. Det var ett känslosamt möte för dom så klart. Han har gjort sin resa och Moa har gjort en minst lika häftig resa.

Igår fick jag ett mail som gjorde mig glad (se bild) Jag har blivit registrerad som givare i Tobias Registret. Det innebär att jag finns med som en tänkbar benmärgs/stamcellsdonator. Det är viktigt för mig. Det känns som mitt sätt att ge tillbaka för det vår familj har fått i och med Moas dubbla lungtransplantation. Jag hoppas innerligt att det kommer en dag då just mina stamceller eller min benmärg kan komma till nytta för någon mer än mig själv.

Lördag idag. Martin och jag har redan hunnit med en sväng på gymmet. Jag körde knäböj, marklyft, axelpress och armar. Kände mig inte helt i form och blev sur på mig själv för att det inte gick som jag ville. Måste träna på att minska mitt självdömande när det kommer till träning.

Om en stund blir det lunch och sen packar vi in Moa och Ville i bilen och kör på utflykt.


/ Lotta

 
 
Delicia

Delicia

4 maj 2013 12:46

Duktig du e på gymmet ser jag , själv är jag otroligt lat men gör mina små övningar varje dag och hoppas att slappa huden drar ihop sig så småningom , underbart att Moas pappa har fixat sin vandring trotts att hans dotter var på sin egen vandring och deras träff var säkert magiskt ha en fin helg önskar jag hela familjen kärlek & ljus D

http://enkampomattandas.blogspot.com

Lotta

4 maj 2013 15:33

Ja, jag känner mig duktig när det gäller träningen. Jag har kommit in i ett bra flöde och kroppen mår så bra av det. Huvudet oxå för den delen ;-)

Önskar dig en skön helg Delicia. Njut av solen!

Kram.

 
Ms. T

Ms. T

7 maj 2013 17:14

Känner verkligen med er./ Vet ju själv vad det innebär att vara sjuk "nästan jämt" och min älskade pappa gick ju bort i den hemska sjukdomen cancer för nästan 3 veckor sedan./En sådan lång promenad har jag ju inte gjort, men har dock varit till både Lund och Jerusalem./ Kramar till er.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Lotta

9 maj 2013 14:33

Jag är ledsen för sin pappas bortgång. Kram på dig.

 
Ingen bild

Ms. T

10 maj 2013 09:21

Tack Lotta./ Känns ändå som att pappa är med mig. Kram tillbaka till Dig. (Har ju också förstått från början att Du är en fin människa).

Lotta

12 maj 2013 19:47

Tack fina du!! Jag är övertygad om att din pappa är med dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 17 augusti 2013 11:39


Nu i dagarna fyllde Moas lungor 8 månader. Det fick mig att reflektera lite extra. 8 månader är ca 240 dagar. Det är både en lång tid och ingen tid alls. Jag kom att tänka på vad Moas nya lungor gett henne, mig, familjen, alla nära och kära. ...

Av Lotta - 17 juni 2013 10:45

Det har, som ni kanske märkt, inte blivit mycket av mitt bloggande den senaste tiden. Det har sina naturliga orsaker. Bloggen har fungerat som ett redskap med många funktioner. Bland annat har den varit värdefull för att sprida information till nära...

Av Lotta - 25 maj 2013 18:09

Sitter på barnakuten i Kristianstad. Med Vilmer. Det har aldrig hänt innan. Jag har varit här otaliga gånger genom åren med Moa men aldrig med Ville. Faktum är att Ville aldrig varit sjuk så att vi behövt uppsöka sjukhus eller vårdcentral ens. ...

Av Lotta - 23 april 2013 21:20

Ja.... kan ni gissa vad den gemensamma nämnaren till bildcollaget???? Japp, gluten är svaret. Moas doktor från Göteborg ringde henne idag. Hon meddelade att Moa får börja prova äta mat med gluten. Hon ska vara lite försiktig men får prova si...

Av Lotta - 16 april 2013 17:48

Besöket i Göteborg gick mycket bra. Lungfunktionsvärdena ökar successivt. Det blir alltså fortfarande bättre och bättre (otroligt eftersom vi tycker det är hur bra som helst redan). Röntgen såg fin ut. Dr. Marita var supernöjd. Trappade ner lit...

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards