Direktlänk till inlägg 19 mars 2013

Hindra mig inte från att vara mamma!

Av Lotta - 19 mars 2013 21:51

Det blev inte precis som vi hade tänkt oss idag. Det blir ju oftast inte det. Ingen katastrof men det har varit en omtumlande dag.

Moas bronkoskopi sköts upp och sköts upp och sköts upp.
Inte förrän 14.30 kom hon iväg. Då sprang en hungrig jag till cafeterian och tryckte två pannkakor. Hade ju liksom sympatifastat med Moa hela dagen.

Moa kom åter till avdelningen ca 16.00 Trött och sliten.
Sängläge och fortsatt fasta för henne till 18.00

Doktorn flaggade för att hon troligen skulle behöva vara kvar på avdelningen över natten. Detta gillade Moa inte. Både hon och jag hade sett fram emot en mysig avslutning av dagen på hotellet.

Jaja, jag kopplade på acceptansen och tog en rask promenad i iskall kyla tillbaka till hotellet för att packa våra saker. Ringde hem för ett stöttande välbehövligt samtal med Martin (tack för att du finns).

Moa åkte på röntgen under tiden och doktorn beslutade att hon måste vara kvar över natten för observation.
Hon hade fått en liten tempökning som dom vill ha koll på och hennes
blodtryck var lågt.

Under tiden jag packade sakerna på hotellrummet så ringer en sköterska från avdelningen mig. Hon vill bara meddela att det räcker att jag kommer med Moas insulin men att jag sen inte kunde stanna med Moa.
- Jaha, så tycker du men så tänker inte jag. Givetvis tänker jag vara där Moa är. Moa är orolig och ledsen.
Sköterskan förklarar vänligt men bestämt att jag inte kan vara här på natten.

Ojojoj, jag är bra på känsloreglering men även jag har mina gränser.

- menar du att jag inte får vara hos min dotter när hon måste stanna för observation på avdelning och hon är både ledsen och orolig?
- ....
- då kan jag tala om för dig att hon är 15 dvs fortfarande ett barn. Även om detta inte är en barnavdelning så förväntar jag mig att ni samarbetar med mig. Jag kräver ingen säng. Inget besvär för min del. Men en stol att sitta på bredvid Moa räknar jag med.
- jag ska prata med mina kollegor...
- det får du göra som du vill, vi ses om en stund.

Jag vill inte vara besvärlig, jag vill inte vara otrevlig men hindra mig för fan inte från att vara mamma.

Så nu sitter jag här. Moa vilar. Trött efter dagens äventyr. Hoppas hoppas att provsvaren är bra. Hoppas hoppas att tempen inte ökar mer. Hoppas hoppas att det inte är någon avstötning eller annat skit.

/ Lotta

Ps: inget ont om personalen här. Dom är fantastiska. Alla!
Men lite bristande rutiner kring hur man gör när barn är patienter vill jag nog påstå att dom har.

 
 
Ingen bild

Ann-Cgarlott

19 mars 2013 22:01

Vet precis hur du känner kvittar hur gamla dom är så är det ens barn.
Håller tummarna för er att allt är bra.

Lotta

19 mars 2013 22:30

Tack.

 
Lena

Lena

19 mars 2013 22:11

Hej hur länge har ni vart på sjukan ?? hoppas proverna visar på bra värden :) i morgon krama om moa från mig jag håller tummarna
för henne vart är ni på vilket sjukhus ibland får man gnaälla på sjukan ha ha ha

http://isabellemariell.blogg.se

Lotta

19 mars 2013 22:31

Vi är på Sahlgrenska och har bara varit här sen igår. På återbesök. Förhoppningsvis är allt som det ska och då åker vi hem imorgon.

 
Ingen bild

Sanne

19 mars 2013 22:33

Fy vad pysslar de med???? Grrrrr!!!!!!! Det är bra Lotta Stå på dig!!!! Jag hoppas verkligen att allt blir bra!!! Många många kramar till er!!!

Lotta

19 mars 2013 22:42

Nu har jag fått en säng till och med :)
Det är inte personalens fel. Det brister lite i rutinerna för omhändertagandet av barn och deras föräldrar. Tack och lov så beror det på att det är väldigt få barn som är patienter på en avdelning som denna.
Jag är glad att jag stod på mig. Moa har behövt mig ikväll och jag har verkligen behövt henne.
No hard feelings till sköterskan. Hon gjorde så gott hon kunde efter den förmågan och de möjligheter hon hade i stunden.
Nattpersonalen känner oss sen tidigare och är supergoa.
Kram.

 
Ingen bild

Lillan

19 mars 2013 22:53

Bravo Lotta! Håller tummarna för allt är bra! Kramar till er..:-)

Lotta

19 mars 2013 23:21

Tack Lillan
Kram

 
Agnes

Agnes

22 mars 2013 21:45

Jag skulle också blivit skogstokig om jag förbjöds att stanna hos mitt barn på sjukhus över natten! De kan väl åtminstone säga nåt i stil med att "vi kan tyvärr inte erbjuda sängplats men känner du att du vill stanna ändå så är det helt ok"... eller?? Kan det finnas NÅGON annan tänkbar anledning till ett nekande än att man i största allmänhet anser det inhumant att inte få sova i en säng? Men då kan man ju i så fall förklara som det är och se vad anhöriga tycker om situationen. Jag skulle då inte tveka att stanna även om det innebar att jag fick sova på golvet!!

http://www.cystiskfibros.se/simon

Lotta

23 mars 2013 09:11

Jo, skogstokig är en bra beskrivning av hur jag kände mig.
Jag tror att anledningen till att det inte var självklart för dom att jag skulle få stanna kvar är att dom inte är vana vid att ha barn som patienter. Dom allra flesta är ju vuxna och dom vuxna kan kanske av förklarliga skäl (platsbrist) inte ha anhöriga som sover över på avdelningen.
Men å andra sidan blev jag ju extra upprörd eftersom Moa faktiskt ÄR ett barn, och jag påminde dom om det och ändå kändes det inte självklart för den första sköterskan att jag skulle få vara hos Moa.

Det gör mig oxå oroad när jag tänker på andra som kanske inte skulle våga stå på sig. Tänk att behöva lämna sitt barn ensamt, tänk på barnet när mamma/pappa måste gå.... Huuuuu... Så ska det inte behöva vara.
Jag är glad att jag har skinn på näsan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 17 augusti 2013 11:39


Nu i dagarna fyllde Moas lungor 8 månader. Det fick mig att reflektera lite extra. 8 månader är ca 240 dagar. Det är både en lång tid och ingen tid alls. Jag kom att tänka på vad Moas nya lungor gett henne, mig, familjen, alla nära och kära. ...

Av Lotta - 17 juni 2013 10:45

Det har, som ni kanske märkt, inte blivit mycket av mitt bloggande den senaste tiden. Det har sina naturliga orsaker. Bloggen har fungerat som ett redskap med många funktioner. Bland annat har den varit värdefull för att sprida information till nära...

Av Lotta - 25 maj 2013 18:09

Sitter på barnakuten i Kristianstad. Med Vilmer. Det har aldrig hänt innan. Jag har varit här otaliga gånger genom åren med Moa men aldrig med Ville. Faktum är att Ville aldrig varit sjuk så att vi behövt uppsöka sjukhus eller vårdcentral ens. ...

Av Lotta - 4 maj 2013 12:17

Våren är kommen till Skåne. Det är så skönt. Jag njuter av att kunna dricka morgonkaffet på altanen i solen. Ungarna springer ut utan att behöva pälsa på sig en massa. Befriande. Moa mår bra. Vi vänjer oss mer och mer vi det nya livet som på det ...

Av Lotta - 23 april 2013 21:20

Ja.... kan ni gissa vad den gemensamma nämnaren till bildcollaget???? Japp, gluten är svaret. Moas doktor från Göteborg ringde henne idag. Hon meddelade att Moa får börja prova äta mat med gluten. Hon ska vara lite försiktig men får prova si...

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards