Direktlänk till inlägg 16 mars 2013

Hipp hipp hurra, 3 månader ida!

Av Lotta - 16 mars 2013 17:34

Tänk att det redan gått tre månader sedan Moa fick sina nya lungor.
Jag har en märklig känsla vad gäller tiden. Å ena sidan känns det som att det har gått hur fort som helst och å andra sidan känns det som det har gått minst sex månader. Konstigt.


Nåväl, tre månader med nya lungor i kroppen. Moa mår bra. Hon har ork och kraft. Hon är glad och hon har färg i ansiktet. Det går nästan inte att beskriva skillnaden tydligt nog.


I veckan var hon på sjukhuset i Kristianstad och bland annat så mättes lungfunktionen.
Sista året innan operationen låg hon kring 45-50 % lungkapacitet när hon mådde som bäst. Och när hon mådde som sämst så låg hon kring 25 %.
Nu har hon 70 (!!!) % lungkapacitet. Det är fantastiskt.


Imorgon åker vi till Göteborg för återbesök. Denna gången blir det förutom röntgen, blåsprover, sjuksköterske- och läkarbesök även bronkoskopi.
Då sövs Moa och man kikar ner i lungorna för att se hur det ser ut.


Vi ska dessutom träffa Martha från MOD (MerOrganDonation). Moa ska filmas när hon berättar sin historia. Den ska sedan ligga på MOD's hemsida. Spännande.


Idag har vi varit hemma hos mamma och myst. Hon hade gjort mössor som både Moa och Ville blev jätteglada över (se bild). Sen blev det lite shopping följt av middagsfix och nu soffhäng.


Tack till donatorn som gjorde det möjligt för Moa att må som hon gör idag. Tack!!!


Just det!! Moa har startat en blogg tillsammans med två andra tjejer som oxå har CF.
Gå gärna in och läs vad dom skriver. Det är kloka tjejer!!


wejustbreathe.blogg.se/ />




 
 
Ingen bild

Ann-Charlott Svensson

16 mars 2013 18:15

Härligt att höra när du berättar.
Fräcka mössor tar hon upp beställning?

Lotta

16 mars 2013 19:56

Hon kan säkert fixa mössor på beställning. Hon har gjort katt och kanin oxå. Skicka pm med intresseanmälan så ska jag kolla upp pris.

 
Ingen bild

Wendela o Morfar

16 mars 2013 20:41

Grattis från oss Moa sötis..Hoppas allt går väl imorron.. Vilka häftiga mössor, tack för ni visade dom. Kram fr Wendela med gubbstrutt. (Ni vet väl att T fyller 70 år den 11 april)

Lotta

16 mars 2013 21:58

Japp, vi vet ;-)

P&k

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 17 augusti 2013 11:39


Nu i dagarna fyllde Moas lungor 8 månader. Det fick mig att reflektera lite extra. 8 månader är ca 240 dagar. Det är både en lång tid och ingen tid alls. Jag kom att tänka på vad Moas nya lungor gett henne, mig, familjen, alla nära och kära. ...

Av Lotta - 17 juni 2013 10:45

Det har, som ni kanske märkt, inte blivit mycket av mitt bloggande den senaste tiden. Det har sina naturliga orsaker. Bloggen har fungerat som ett redskap med många funktioner. Bland annat har den varit värdefull för att sprida information till nära...

Av Lotta - 25 maj 2013 18:09

Sitter på barnakuten i Kristianstad. Med Vilmer. Det har aldrig hänt innan. Jag har varit här otaliga gånger genom åren med Moa men aldrig med Ville. Faktum är att Ville aldrig varit sjuk så att vi behövt uppsöka sjukhus eller vårdcentral ens. ...

Av Lotta - 4 maj 2013 12:17

Våren är kommen till Skåne. Det är så skönt. Jag njuter av att kunna dricka morgonkaffet på altanen i solen. Ungarna springer ut utan att behöva pälsa på sig en massa. Befriande. Moa mår bra. Vi vänjer oss mer och mer vi det nya livet som på det ...

Av Lotta - 23 april 2013 21:20

Ja.... kan ni gissa vad den gemensamma nämnaren till bildcollaget???? Japp, gluten är svaret. Moas doktor från Göteborg ringde henne idag. Hon meddelade att Moa får börja prova äta mat med gluten. Hon ska vara lite försiktig men får prova si...

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards