Alla inlägg under augusti 2013

Av Lotta - 17 augusti 2013 11:39

Nu i dagarna fyllde Moas lungor 8 månader. Det fick mig att reflektera lite extra.
8 månader är ca 240 dagar. Det är både en lång tid och ingen tid alls.
Jag kom att tänka på vad Moas nya lungor gett henne, mig, familjen, alla nära och kära.

MOA LEVER och sanningen är den att jag faktiskt inte är säker på att hon hade gjort om hon inte hade fått denna möjligheten den där kvällen i mitten av december 2012. Det är en obehaglig tanke samtidigt som den ger mig en påminnelse om att ta vara på allt när det händer.

8 månader = 240 dagar
Moa har fått sin andra chans till livet men hon har oxå sluppit en hel del i och med transplantationen. Jag ägnade en stund tillsammans med henne för att fundera på vad hon faktiskt har sluppit. Detta kom vi fram till.

Hon har sluppit:

Inhalationer med ventoline (luftrörsvidgande): 720 st x 5 min = 3600 minuter = 60 timmar
Inhalationer med pulmozyme(CF-medicin): 240 st x 2 min = 480 min = 8 timmar
Inhalation med tadim(antibiotika): 480 x 10 min = 4800 minuter = 80 timmar

= totalt 148 timmar med inhalationer

Dessutom har hon sluppit vara kopplad till sin BeLevelPap (maskin som blåser ner luft i lungorna, vilket gör det lättare att andas). ca. 1,5 timme dagligen.

= 360 timmar kopplad till sin BeLevelPap.

Hon har sluppit koppla på sig syrgasmasken 240 gånger när hon krupit ner under sitt täcke för att försöka sova.

Hon har sluppit koppla fast sig till sondmatsaggregatet 240 kvällar och därmed sluppit 120 liter Sondmat (0,5 liter /natt).

Hon har blivit av med det konstanta illamåendet och aptitlösheten vilket lett till att vi sluppit tvinga i henne 2 näringsdrickor om dagen dvs 480 stycken. Dessa tyckte Moa var så äckliga att hon drack dom samtidigt som hon höll för näsan och grimaserade illa.

Vi har sluppit uppskattningsvis 10-15 inläggningar i Kristianstad eller Lund. Inläggningar på 2-5 dagar per gång. Dvs. 20-75 sjukhusdygn.

Ca 30 besök hos sjukgymnasten i Kristianstad eller Lund har vi kunnat hoppa över.

Uppskattningsvis har vi sluppit 8 kurer med intravenös antibiotika. 8 kurer på 14 dagar styck = 112 dygn med starka doser antibiotika rakt in i blodomloppet. Antibiotika 4 gånger dagligen med hjälp av förfyllda antibiotikabollar (homepumps) från Apoteket = 448 homepumps = ca 448.000 kr (!)

Jag har sluppit ge en gråtande Moa sina Xolairsprutor 18 ggr. 18 gånger och 2 sprutor i magen vid varje tillfälle har vi sluppit.

Hon har sluppit ha huvudvärk dagligen och febertoppar nästan dagligen.

Utöver ovanstående har vi alla i närheten av Moa, och så klart Moa själv, sluppit 240 sömnoroliga nätter, oräkneliga tårar, hundratals stunder av tjat och gnat om mediciner som skulle tas och mat som skulle tvingas i. Vi har sluppit tonvis och åter tonvis med oro, oro och oro.

Jag tänker på donatorn som gjorde det möjligt. Donatorns familj. Den tacksamhet jag känner kan jag inte fullt ut beskriva. Det är en evig tacksamhet.

Jag tänker oxå på alla ni med Cystisk Fibros och era närstående. Ni som kämpar varje dag. Ni är hjältar i mina ögon. Ni är starka för att ni måste. Fortsätt så.

Just breathe!!

/ Lotta

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013
>>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards