Direktlänk till inlägg 19 december 2012

Onsdag 19/12

Av Lotta - 19 december 2012 09:22

Rebecca (Moas pappas sambo) kom till oss igår. Det är mycket uppskattat av både Moa och mig. Just nu sitter hon hos Moa.
Jag äter frukost i lugn och ro i matsalen, skönt att inte behöva känna mig stressad in till Moa igen.

Natten har varit tuff för Moa. Lungorna funkar toppen men det är svårt för henne att hänga med i omställningen. Hon har en stor oro för att det inte ska bli bra, hon vågar inte lita på att hon faktiskt kan andas, hon är rädd att lungorna ska sluta fungera, hon är ledsen.

Inatt har en alldeles underbar sköterska jobbat. Både Moa och jag kände stort förtroende för henne. Hon var lugn, trygg och lyssnade på Moa. Hon har suttit mycket inne hos oss inatt. Moa har inte vågat ligga ner i sin säng och sova så hon har tillbringat natten i en fåtölj.

Idag blir det röntgen av lungorna. Kanske kanske kommer man kunna dra bort dränen som hon har. Tre tjocka slangar som går in i bröstkorgen. När hon blir av med dom så kommer hon troligen känna det lite lättare med andningen.

Vi tar en stund i taget, ett steg på vägen.

Tack igen för alla hälsningar och all omtanke vi får. Det värmer så gott.

På bilden idag: några jag saknar och älskar massor!!!!!

/ Lotta

 
 
Ingen bild

morfar

19 december 2012 09:38

Jag såg en dokumentär om en Canadensisk CF-flicka som fick nya
lungor,hon hade det jobbigt i början,men det blev bra.Allt måste ta sin tid.Vi är med i varje andetag!
Hälsa Rebecka!
P o k!

Lotta

19 december 2012 10:02

Tid är allt vi har just nu :)
P&K

 
Ingen bild

linda

19 december 2012 09:48

Usch förstår hennes oro, säkert en konstig känsla när man varit sjuk helsa sitt liv och plötsligt ska allt förändras. Men jag är hundra procent säker på att om någon klarar detta så är det moa.
Fick hon presenterna som klassen skickade till Moa. Alla tänker på henne och hälsa massor av kramar till henne <3<3<3

Lotta

19 december 2012 11:16

Hon har fått presenterna och kort men inte orkat titta på något ännu. Vi tar det i takt med att hon orkar.
Kram.

 
Carola, vuxen med CF och nya lungor

Carola, vuxen med CF och nya lungor

19 december 2012 09:51

Hej !
Jag kommer ihåg, att jag var jätterädd för att sova. Trodde, att jag skulle sluta att andas och de nya lungorna inte skulle fungera under sömnen, så jag förstår Moas känslor fullt ut. Det går över, men det är konstigt i början, att det helt plötsligt fungerar....från att nästan inte ha gjort det alls.Hälsa Moa och ha det så bra alla. Kram från Carola med CF

http://sjuktsjuk.blogspot.com

Lotta

19 december 2012 11:18

Skönt att höra att hon inte är ensam om att känna det hon gör. Skönt oxå att höra att det går över.
Jag ska berätta för henne att det var likadant för dig, det tror hon nog mer på än när jag försöker övertyga henne :)
Kram.

 
Ingen bild

Martina

19 december 2012 10:00

Stackars Moa. Måste vara jätteläskigt. Otroligt stor omställning för henne ju <3
Skönt att Rebecca kommit till er <3
Vi hann inte leverera brev till Moa denna vändan men det kommer snart :)
Massor av kramar

Lotta

19 december 2012 11:19

Hon har inte orkat kolla på alla hälsningar, kort osv ännu. Så det ät ingen panik. Hon vet att ni tänker på henne.
Kram.

 
Ingen bild

Martina, transplanterad CFare

19 december 2012 22:12

Jag känner också igen mej i både Moas känslor. Tiden efter operationen var både fysiskt och psykiskt jobbig. Jag hade mycket hallucinationer , av smärtisen och var rädd att de nya lungorna inte skulle hålla att använda. Men det gjorde dom och gör fortfarande :) Den konstiga känslan av att "vara frisk" är svår att vänja sej vid. Håll ut, det kommer att kännas bättre <3

Lotta

20 december 2012 08:25

Hej. Tack för att du delar med dig. Moa har oxå hallucinerat en del, sett riktigt obehagliga saker. Skönt att höra att det är "precis som det ska".
Jag tror det hjälper Moa att höra från andra som faktiskt upplevt det samma. Det är liksom mer trovärdigt än när jag som mamma säger hur jag tror saker är.
Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 17 augusti 2013 11:39


Nu i dagarna fyllde Moas lungor 8 månader. Det fick mig att reflektera lite extra. 8 månader är ca 240 dagar. Det är både en lång tid och ingen tid alls. Jag kom att tänka på vad Moas nya lungor gett henne, mig, familjen, alla nära och kära. ...

Av Lotta - 17 juni 2013 10:45

Det har, som ni kanske märkt, inte blivit mycket av mitt bloggande den senaste tiden. Det har sina naturliga orsaker. Bloggen har fungerat som ett redskap med många funktioner. Bland annat har den varit värdefull för att sprida information till nära...

Av Lotta - 25 maj 2013 18:09

Sitter på barnakuten i Kristianstad. Med Vilmer. Det har aldrig hänt innan. Jag har varit här otaliga gånger genom åren med Moa men aldrig med Ville. Faktum är att Ville aldrig varit sjuk så att vi behövt uppsöka sjukhus eller vårdcentral ens. ...

Av Lotta - 4 maj 2013 12:17

Våren är kommen till Skåne. Det är så skönt. Jag njuter av att kunna dricka morgonkaffet på altanen i solen. Ungarna springer ut utan att behöva pälsa på sig en massa. Befriande. Moa mår bra. Vi vänjer oss mer och mer vi det nya livet som på det ...

Av Lotta - 23 april 2013 21:20

Ja.... kan ni gissa vad den gemensamma nämnaren till bildcollaget???? Japp, gluten är svaret. Moas doktor från Göteborg ringde henne idag. Hon meddelade att Moa får börja prova äta mat med gluten. Hon ska vara lite försiktig men får prova si...

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards