Direktlänk till inlägg 21 december 2012

Moa undrar.

Av Lotta - 21 december 2012 22:15

Moa har bett mig fråga er läsare som transplanterats eller av annan anledning haft dränage efter operation.
Hon undrar hur det känns när man drar dem?
Moa har tre slangar ca 1 cm i diameter styck. Dessa går in i bröstkorgen. Förhoppningsvis ska de dras imorgon och Moa är då klart orolig för hur det kommer kännas.

/ Lotta

 
 
Ingen bild

Jenny

21 december 2012 22:27

Jag är njurtransplanterad och hade också tre st drän. Jag minns att det sved till lite, en lite olustig känsla. Vet inte om Moa någon gång har haft sond, men jag tycker att det kändes liknande som när man drar ur en sond. Inte ont men heller inte så mysigt. Är ju dock ingenting mot vad man annars har fått utstå som transplanterad och dessutom är det underbart skönt efter att bli av med skiten :) Så det ska nog gå superbra!

Lotta

21 december 2012 23:00

Tack för ditt svar Jenny. Det låter hanterbart.

 
Ingen bild

Martina T

22 december 2012 02:49

Jag var oxå väldigt rädd för smärtan när dränen skulle dras. Men det gick mycket bättre än jag kunde tro. Det gjorde inte så ont men kändes konstigt , tapen var helt klart värst.... Det bästa var känslan när dom var urdragna - underbart skönt och fritt! Hälsa Moa lycka till!

Lotta

22 december 2012 08:32

Tack för ditt svar. Moa är så klart orolig men att höra hur andra upplevt det hjälper henne att lugna ner sig.

 
Ingen bild

Karolin

22 december 2012 08:56

Har inga erfarenheter men en liten tanke, kan dom inte ge henne lite lustgas precis när dom gör de så slappnar hon av och slipper vara så orolig? Tänker på Er!

Lotta

22 december 2012 16:28

Hej.
Det var en bra tanke. Men dom löste det med att ge henne lite lugnande intravenöst. Det funkade!
Tack!

 
Natasja

Natasja

22 december 2012 13:08

Det är som de andra säger, det svider till men sen är det bra. Känns lite lustigt och så svider det, men jämfört med vad hon gått igenom så tror jag hon kommer tycka att detta var enkelt.
Jag hade drän i mitt knä efter en korsbandsoperation.
Så kul att se att hon är så pigg.

http://kampenforlivet.wordpress.com

Lotta

22 december 2012 16:31

Ungefär så upplevde Moa det hela. Att det var obehagligt och sved. Men det gick så fort.
Som tur är blev det ingen negativ upplevelse. Två drän är dragna och det tredje försvinner troligen imorgon.

 
Johanna

Johanna

22 december 2012 14:30

Jag tyckte det gjorde ont att dra dränet. Brände och sved. De var efter en galloperation. Men med tanke på allt annat hon klarat så kommer hon fixa de också :)

http://Johannamodig.blogg.se

Lotta

22 december 2012 16:28

Tack för ditt svar. Nu är det gjort och Moa tyckte mest att det var obehagligt och sved lite.

 
Ingen bild

Martin

22 december 2012 15:46

Jag sköljde näsan med saltvatten, o det var mkt obehagligt.

Lotta

22 december 2012 16:33

Martin..... Så klart är det mest synd om dig. Med den näsan förstår jag om det gjorde mycket ont. Puss.

 
Carola

Carola

26 december 2012 21:06

Kommer inte ihåg så mycket, mer än att det kändes lite lustigt, men det gjorde inte ont

http://sjuktsjuk.blogspot.com

Lotta

26 december 2012 21:46

Moa tyckte inte heller att det gjorde särskilt ont. Det var mest obehagligt och sved när såren drogs ihop.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 17 augusti 2013 11:39


Nu i dagarna fyllde Moas lungor 8 månader. Det fick mig att reflektera lite extra. 8 månader är ca 240 dagar. Det är både en lång tid och ingen tid alls. Jag kom att tänka på vad Moas nya lungor gett henne, mig, familjen, alla nära och kära. ...

Av Lotta - 17 juni 2013 10:45

Det har, som ni kanske märkt, inte blivit mycket av mitt bloggande den senaste tiden. Det har sina naturliga orsaker. Bloggen har fungerat som ett redskap med många funktioner. Bland annat har den varit värdefull för att sprida information till nära...

Av Lotta - 25 maj 2013 18:09

Sitter på barnakuten i Kristianstad. Med Vilmer. Det har aldrig hänt innan. Jag har varit här otaliga gånger genom åren med Moa men aldrig med Ville. Faktum är att Ville aldrig varit sjuk så att vi behövt uppsöka sjukhus eller vårdcentral ens. ...

Av Lotta - 4 maj 2013 12:17

Våren är kommen till Skåne. Det är så skönt. Jag njuter av att kunna dricka morgonkaffet på altanen i solen. Ungarna springer ut utan att behöva pälsa på sig en massa. Befriande. Moa mår bra. Vi vänjer oss mer och mer vi det nya livet som på det ...

Av Lotta - 23 april 2013 21:20

Ja.... kan ni gissa vad den gemensamma nämnaren till bildcollaget???? Japp, gluten är svaret. Moas doktor från Göteborg ringde henne idag. Hon meddelade att Moa får börja prova äta mat med gluten. Hon ska vara lite försiktig men får prova si...

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards