Direktlänk till inlägg 29 december 2012

Årets sista lördag

Av Lotta - 29 december 2012 09:30

Natten har varit god. Moa har sovit bättre än någon annan natt hitintills. Kan fortfarande inte ligga i sängen pga att det gör ont i såren, men sover gott i sin fåtölj.

Idag för två veckor sedan kunde vi inte ana var vi skulle befinna oss idag.
Tänk vad konstigt, trots att Moa stod på väntelistan för lungor sedan augusti. Och trots att jag den senaste tiden nästan dagligen bett om att lungorna skulle komma.
Trots detta så gick det ändå inte riktigt att föreställa sig att en dag skulle det vara gjort. En dag skulle lungorna vara på plats och fungera i Moas kropp. Och nu är vi där. Lungorna är komna, dom sitter på plats och dom gör ett fantastiskt jobb.

Nu är det dags för morgonens gympapass. Moa har tre olika träningsprogram. Ett för överkroppen, ett för benmuskelträning och ett för att andningsträna. Så vi rullar upp ärmarna och drar igång.

På bilden ser ni Moas morgonmediciner, inte riktigt alla men nästan....

Sköt om er!

/ Lotta

 
 
Ingen bild

Maria

30 december 2012 12:05

Vilket lass med frukostmedicin, förstår om det är svårt att rymma mera i magen... Fantastiskt vilka framsteg hon gör och vilken medicinsk kompetens vi har i landet. Och goda människor som väljer att donera i en svår stund, det är det största man kan göra för en behövande medmänniska. Kram till er båda!

Lotta

30 december 2012 12:43

Ja det är mycket att häpna över. Att det går så bra som det gör, att det faktiskt är möjligt att byta ett par lungor och att någon bestämt sig att donera.
Det är tre saker som gör mig lycklig.
Kram.

 
Agnes

Agnes

19 januari 2013 22:44

Lite nyfiken bara, hur mycket frukost får Moa i sig till 4 creoner? Jag menar absolut inget dömande med detta, undrar bara för Simon brukar nästan alltid ta 6 creoner eller mer när han äter frukost/lunch/kvällsmat. Är det vanliga creon 10000 eller finns det andra som är mer effektiva?

http://www.cystiskfibros.se/simon

Lotta

20 januari 2013 09:27

Ja, just här var det inte mycket till frukost. Moa drack bara ca ett glas drickyoggi till frukost därav den lilla mängden Pancreon. Hon gjorde så på sjukhuset eftersom medicinen skulle tas kl 08.00 och Moa inte är sugen på mat så tidigt. Moas "riktiga" frukost åt hon istället kl 10.00
Hon tar 6-8 Pancreon till ett huvudmål och 3-4 st till mellanmål.
Sedan finns det Creon på styrka 25000 som hon använder ibland men det är inte dessa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 17 augusti 2013 11:39


Nu i dagarna fyllde Moas lungor 8 månader. Det fick mig att reflektera lite extra. 8 månader är ca 240 dagar. Det är både en lång tid och ingen tid alls. Jag kom att tänka på vad Moas nya lungor gett henne, mig, familjen, alla nära och kära. ...

Av Lotta - 17 juni 2013 10:45

Det har, som ni kanske märkt, inte blivit mycket av mitt bloggande den senaste tiden. Det har sina naturliga orsaker. Bloggen har fungerat som ett redskap med många funktioner. Bland annat har den varit värdefull för att sprida information till nära...

Av Lotta - 25 maj 2013 18:09

Sitter på barnakuten i Kristianstad. Med Vilmer. Det har aldrig hänt innan. Jag har varit här otaliga gånger genom åren med Moa men aldrig med Ville. Faktum är att Ville aldrig varit sjuk så att vi behövt uppsöka sjukhus eller vårdcentral ens. ...

Av Lotta - 4 maj 2013 12:17

Våren är kommen till Skåne. Det är så skönt. Jag njuter av att kunna dricka morgonkaffet på altanen i solen. Ungarna springer ut utan att behöva pälsa på sig en massa. Befriande. Moa mår bra. Vi vänjer oss mer och mer vi det nya livet som på det ...

Av Lotta - 23 april 2013 21:20

Ja.... kan ni gissa vad den gemensamma nämnaren till bildcollaget???? Japp, gluten är svaret. Moas doktor från Göteborg ringde henne idag. Hon meddelade att Moa får börja prova äta mat med gluten. Hon ska vara lite försiktig men får prova si...

Presentation


Lotta, 37 år. Ssk och terapeut. Gift. 4 barn varav ett som har Cystisk Fibros.
Mitt liv, min kamp.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Har du tagit ställning i frågan om organdonation?
 Japp! Jag har tagit ställning OCH registrerat mitt svar på Donationsregistret.
 Jag har tagit ställning men inte registrerat det någonstans... ännu
 Jag har tagit ställning och bestämt mig för att inte dela med mig av mina organ när jag dör
 Jag ska klicka mig vidare till Donationsregistret för att ta ställning NU!!

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards